15.10.2010

T4SCL

bedeutet time for student-centered learning, studierendenzentriertes Lehren und Lernen. Was sich dahinter verbirgt? Hier bitte:

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GEW-Newsletter Hochschule und Forschung
15.10.2010: Time for student-centered learning (T4SCL)
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Liebe Kolleginnen und Kollegen,
sehr geehrte Damen und Herren,

höchste Zeit für studierendenzentriertes Lehren und Lernen: “Time for Student Centered Learning” (T4SCL) – so lautet das Motto eines gemeinsamen Projekts dessen Ergebnisse die Bildungsinternationale (Education International – EI) und die European Students Union (ESU) gestern Abend in Leuven (Belgien) vorstellten. Die Bildungsinternationale ist der internationale Dachverband der Bildungsgewerkschaften, ESU ist der europäische Dachverband der nationalen Studierendenvertretungen.

“Lehrende und Studierende sind bereit, eine anregende Lernumgebung zu schaffen, aber sind auch die Hochschulen bereit, die notwendige Unterstützung zu leisten?”, fragte die stellvertretende Generalsekretärin der Bildungsinternationale, Monique Fouilhoux. Bildungsinternationale und ESU legten einen Instrumentenkasten (“Toolkit”) vor, der Studierenden, Hochschulbeschäftigten und Hochschulen bei der Einführung studierendenzentrierter Lehre helfen soll.

Lesen Sie dazu im Folgenden die aktuelle Pressemitteilung der Bildungsinternationale (in englischer Sprache).

Das Toolkit und weitere Informationen zum von der Europäischen Union geförderten T4SCL-Projekt können im Internet abgerufen werden: www.t4scl.eu.

In Deutschland werden die nationalen Mitgliedsorganisationen der Bildungsinternationale – die Bildungsgewerkschaft GEW – bzw. von ESU – der Dachverband der Studierendenschaften fzs – im Januar 2011 eine Veranstaltung zur Verankerung der studierendenzentrierten Lehre an deutschen Hochschulen anbieten. Weitere Informationen dazu folgen rechtzeitig.

Mit freundlichen Grüßen aus Leuven

Ihr Andreas Keller

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Education International: Press Release, 11 October 2010
(http://www.ei-ie.org/en/news/index.php)

Toolkit launched to foster student-centred learning

“Academics and students are ready to create a stimulating learning environment,” says EI Deputy General Secretary, Monique
Fouilhoux, “but are higher education institutions ready to provide the necessary support?”

Earlier in April 2009, European education ministers proclaimed in Leuven, Belgium, that “student-centred learning requires empowering individual learners, new approaches to teaching and learning, effective support and guidance structures”.

One and a half years later, students, higher education staff and the Flemish Education Minister Pascal Smet return to the city to check whether it has become a reality.

“There is still a wide gap between actual needs and the current funding level. But to make our proposals more feasible for both education and finance ministers, we have created a toolkit which also includes measures that do not cost money,” says Bert Vandenkendelaere, Chairperson of the European Students’ Union.

The student-centred learning toolkit will be officially launched at Leuven’s Museum ‘M’ on 14 October by EI and ESU. In addition to Smet, the Rector of the Catholic University of Leuven Mark Waer and Leuven’s Mayor Louis Tobback will also be present at the launch.

Aimed at staff, students and higher education institutions, the toolkit offers advice on the principles and definition of the concept as well as its practical implementation by academics and institutions. Co-written by a team of experts from both EI and ESU, the tool is the result of an initial desk study entitled Student-Learning Learning: An Insight into Theory and Practice and a survey among EI and ESU membership, followed by extensive research and a series of European and national activities combined with training on the advocacy of the concept of SCL.

The launch precedes a stakeholders’ forum, jointly organised by EI, ESU and the Flemish student union VVS. Both staff and student representatives from all over the European Higher Education Area will debate relations between the Bologna Process and SCL as well as staff-student partnerships in achieving SCL.

To download a copy of the toolkit, the research study and the survey analysis, please visit the website: www.t4scl.eu

You can also follow the conference discussions on Twitter with the hashtag #t4scl.

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Dr. Andreas Keller

Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft (GEW), Hauptvorstand

Mitglied des Geschäftsführenden Vorstands

Leiter des Vorstandsbereichs Hochschule und Forschung

Reifenberger Str. 21, D-60489 Frankfurt a. M.

Tel.: +49 (0) 69 78973-314, Fax: +49 (0) 69 78973-103

E-Mail: andreas.keller@gew.de, Internet: http://www.wissenschaft.gew.de

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